Kahk wa baskot – dulciuri pentru Eid El-Fitr

Kahk si Baskot cumparate de la Shahd ElMaleka , Alexandria

In tarile arabe si in special in Egipt , dulciurile de patiserie numite „kahk ” sunt parte integrala a sarbatorii Eid El-Fitr . Alaturi de kahk se mai consuma si alte dulciuri numite Ghorayiba si Petit fours . Kahk este un produs de patiserie foarte greu si dulce ,preparat din faina , margarina vegetala , unt sau ulei vegetal , oua , lapte si mult zahar.Kahk-ul traditional egiptean este in forma de disc turtit , simplu , garnisit cu zahar pudra . Exista si kahk umplut cu diferite compozitii : fistic, alune, migdale, rahat ( malban ). Unule dintre cele mai comune kahk sunt si cele umplute cu pasta de curmale ( agwa) ,  cele umplute cu miere si susan sau cele numite agameya . Alta variatiune sunt si cele trase in ciocolata sau umplute cu ciocolata.Kahk-ul este o traditie a Ramadanului , femeile pregatesc aceste specialitati acasa cu mare fast , cu cateva zile inainte de sarbatoare si se simt foarte ofensate daca nu gustati sau preferati sa le mancati pe cele cumparate de la magazinele de dulciuri.Kahk-ul contine grasimi si zaharuri in proportie foarte mare .O lingura de grasime vegetala contine aproximativ 8 miligrame de colesterol. O bucata de  kahk umpluta cu pasta de curmale contine 180 de calorii , 31 de gr de carbohidrati , 6 gr de grasime , 3 gr de fibre , 2 gr de proteine , 14 miligrame de colesterol si 3 gr de sodiu. Deci atentie !

Pe langa „kahk ” se mai pregatesc si ” baskot ” ( biscuiti ) cu diverse arome : baskot al bortokal ( biscuiti cu portocala ) , baskot al erfa ( biscuiti cu scortisoara) , baskot al nashader ( biscuiti cu amoniac ) , baskot al yansoun ( biscuiti cu anason) .  Daca ar fi sa compar aceste specialitati cu cele romanesti as spune sa s-ar apropia de biscuitii si cornuletele de casa ale bunicii si de fursecurile de la patiserii si cofetarii.

Se pare ca originile kahk-ului vin din Egiptul Antic din timpul Dinastiei 18 ( 1540 I.C -1307 I.C. ). Precursorul kahk-ului modern era preparat din miere si faina , in forma de disc  decorat cu un imprimeu in forma razelor de soare apoi copt.Pe peretii interiori din mormantul Kheime Ra  din Teba se gasesc desenate mai multe modele de kahk antic. Celebrele kahk-uri antice au fost reintroduse in viata egiptenilor in timpul perioadei Tulunide in sec 9 . Asociatia intre kahk si Eid el -Fitr este atribuita Califului Fatimid Al Muezz li Dein Illah , care comemora incheierea lunii Ramandan prin distribuirea de dulciuri kahk locuitorilor orasului Cairo de prin anii 969 D.C .

Kahk de la Shahd ElMaleka

Astazi se gasesc specialitatile specifice acestei sarbatori in multe magazine de patiserie .In Alexandria printre cele mai renumite sunt Classique , Shahd ElMaleka , La Poire sau Biscomisr . Preturile variaza in functie de umplura intre 35 si 50 de lire per kilogram. Din pacate anul acesta noi am cumparat dulciurile de la Shahd ElMaleka , calitate si pret foarte bune , deja le-am testat .Spun din pacate pentru ca pentru noi, in fiecare an ,mama soacra le prepara in casa , baskot din toate aromele si kahk umplute cu de toate , in forme variate si in plus aveau o proprietate , aceea de a se pastra in perfecta stare mai mult de 1 luna de zile. Anul acesta o problema de sanatate a impiedicat-o sa mai faca „petrecerea”  din anii trecuti,unde ne strangeam toate femeile din familie si modelam cuminti zeci de tavi care plecau la cuptor si se intorceau fierbinti si aurii , umpland casa de o multime de arome  !

UPDATE

Patiseriile Shahd El Maleka au si un site , din pacate doar in araba dar m-am jucat pe butoanele din meniu si am intrat la intamplare in paginile site-ului .Sunt prezentate locatiile  intr-un tur virtual printr-o aplicatie flash  , vitrine intregi de specialitati orientale , fiecare preparat in parte cu poze ” delicioase” , ambalate sau cladite in piramide si spirale ! Mancati cu ochii de aici sau de aici !

13 comentarii

  1. salma said,

    9 Septembrie 2010 la 2:52 pm

    felicitri Khadijah pentru articol, am invatat foarte multe din tot ceea ce ai postat, cu precadere legat de ramadan, unde aveam vagi notiuni.
    pupici din Hurghada

    • Khadijah said,

      10 Septembrie 2010 la 12:30 am

      Salma ce mult ma bucur ca aud de tine ! Mi-e dor sa stam de vorba ! Sarbatori fericite alaturi de familia ta !

  2. maliziosa said,

    9 Septembrie 2010 la 4:35 pm

    In Alexandria sunt cateva patiserii renumite pentru dulciurile orientale. Cea mai mare coada/bataie in aceste zile am vazut-o la El Sayed. Eu nu ma omor dupa aceste kahk pt ca mi se par fade, se sfarama repede(datorita untului) si daca nu esti atent, iti petreci ziua acolo unde si imparatul merge singur :))…
    Oricum, merita incercate.. va urez tuturor degustare placuta!

    • Khadijah said,

      10 Septembrie 2010 la 12:46 am

      Ohhh da , mare batalie si la Classique . De aceea sotul a ales Shahd ElMaleka , a vorbit din timp si decat a trecut si a luat comanda ! Nici eu nu mananc foarte mult ca nici nu poti , ti se face rau de atata dulce.Baskot insa sunt foarte buni , mai ales cu lapte .

  3. silvia s said,

    9 Septembrie 2010 la 8:40 pm

    frumos articol Khadijah,felicitari.Ai un har (dar) de a povesti asa de frumos de te unge la inima si am observat asta in toate articolele si subiectele pe care ni le ai scris.

    Eu anul acesta am reusit sa ma descurc singura si am facut eu toate dulciurile kahck si petit four,nu e greu rabdare si cu ajutorul lui fiica mea ne am descurcat zic eu destul de bine.
    Copiilor mei le plac f . mult si am retinut o portie buna si pt fiu meu mai mare care se intoarce din vacanta dupa sarbatori.

    SI aici in Cairo preturile sant intre 35-50 lire per kg.si era destul de aglomerat pe la patiserii.
    Sa nu mancam multe deoarece au multe calorii asa doar sa le degustam de pofta doar.

    • Khadijah said,

      10 Septembrie 2010 la 12:55 am

      Silvia , Eid Mubarak sau mai bine zis ca sa fie la subiect Kahk Sa’id ! Multumesc pentru aprecieri si bine te-am regasit dupa Ramadan !
      M-ai impresionat mereu cu indemanarea ta si cu dorinta de a iti reusi specialitatile egiptene si arabesti ! Si se pare ca o faci si foarte bine ! Eu la prajituri sunt zero ! Calorii , m-am si speriat cand am citit cat contine doar o bucata de kahk dar tot mananc , asa cate una din fiecare sortiment … de 3 ori pe zi , hahahahhaha !

  4. maliziosa said,

    13 Septembrie 2010 la 4:30 am

    Am fost la Cairo de Eid si am avut ocazia sa degust aceste Kahk de la Tseppas si Bisco Misr, sunt intr-adevar mult mai gustoase decat am incercat pana acum!
    Sotul imi povestea ca pe vremuri femeile din familia lor se adunau la bunica (undeva in Vechiul Cairo) iar soacra mea, fiind sora mai mare, era patiserul- sef. Toate mainile femeilor + copiilor erau folosite la modelarea acestor Kahk…se muncea cateva zile bune…ehee vremuri apuse, nici bunica si nici soacra mea nu mai pot gati, asa ca traisca Tseppas si alte cofetarii…
    Toata istoria asta mi-a amintit de femeile din familia mea cares e adunau la bunica sa faca cozonaci (pt ca bunica avea cel mai bun cuptor )…

    • Khadijah said,

      18 Septembrie 2010 la 11:27 pm

      Exact ! Asa se intampla si in familia sotului ! Acum doi ani am participat si eu la „sezatoare „, cateva ore am modelat si am umplut kahk .Numai ca mama soacra nu le coace acasa ci le trimite la un cuptor . Ia tavile de la ei apoi le trimite la cuptor fiind foarte ieftin si convenabil .

  5. rania2k said,

    18 Septembrie 2010 la 12:18 pm

    mama a facut bunatati de acest gen pentru Ramadan si azi am aflat un lucru extraordinar…. pe 19 noiembrie cand avem logodna va fi Eid-ul!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Doamne ce zi minunata!!! Mama i-a spus ieri lui Karim si de atunci puiul meu nu isi mai incape in piele de bucurie ca avem logodna intr-o zi atat de speciala!!
    Deci toate aceste bunatati care ni le-ai aratat aici K7adijah, mama mi-a spus dinainte de a stii ca este Eid-ul atunci ca le va gati si pentru mine :* :* :*, dar se pare ca acum va ace pe langa acestea si cele specifice sarbatorii.

    Apropo de asta… mi-a spus Karim ca e sarbatoarea in care se mananca oaie, iar eu nu ma impac deloc, absolut de nici o culoare cu acest gen de carne, la fel ca si cu cea de porc… dar bineinteles, voi avea regim special si voi absenta motivat toata viata de la carnea de oaie, ca nu imi place delocccc hahhahahahahahahaha

    • Khadijah said,

      19 Septembrie 2010 la 1:16 am

      Sa arunci si la mine cateva prajituri de la logodna !

      Este vorba despre Eid Al Adha , sarbatoarea despre care vorbesti tu ! Se mananca oaie intr-adevar , strazile devin sangerii , rauri de sange abunda pe strazile unde exista macelarii iar pieile animalelor zac pe trotuare ! Ar fi indicat daca nu suporti , nici sa nu iesi din casa ori va trebui sa mergi cu ochii inchisi. Nici eu nu mancam insa aici am descoperit cu stupoare ca oaia ,carnea ei , nu are mirosul acela greu ca in Romania si am reusit sa mananc ! la fel ziceam si eu ca tine dar in timp ( si spatiu ) lucrurile se mai schimba !

  6. Asmaa said,

    27 Septembrie 2010 la 1:31 pm

    Am fost norocoasa ca in prima mea vacanta in Egipt sa prind ultimele zile de Ramadan si Eid-ul, mashaAllah prajiturelele facute cu aceasta ocazie sunt minunate. Multumesc pentru articol Khadijah pentru un moment mi-am adus aminte de acele zile🙂

  7. aliyahmc said,

    16 Februarie 2011 la 9:23 am

    frumoase articolele tale din categoria din bucatarie. si eu sunt pasionata de gatit, dar la dulciuri chiar nu ma pricep sau poate mi-e frica sa incerc😛
    spor la bloguit🙂 si la cat mai multe articole

    • Khadijah said,

      16 Februarie 2011 la 9:46 am

      Multumesc Alina ! Nici eu nu ma pricep la dulciuri , pot zice ca sunt catastrofa . Nu imi este frica sa incerc si cu toate astea mai mereu dau gres. Vad la profil ca ai si tu blog , te voi vizita !


Lasă un răspuns

